موافقتنامه ساخت، بهره برداری، واگذاری (BOT
نوشته شده توسط : کارگشا

BOT چیست؟

در کشورهای در حال توسعه، به دلیل کمبود منابع مالی در تأمین سرمایه ی احداث پروژه های زیربنایی، توجه مسئولین این کشورها به سمت جذب منابع مالی بخش خصوصی داخلی و خارجی جلب شده است.

یکی از این رویکردها که در راستای مشارکت بخش خصوصی در قوانین داخلی کشور ازجمله "قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی"می باشد، انجام پروژه به روش ساخت-بهره برداری-واگذاری یا همان Build_Operate_Transfer می باشد که به اختصار BOT نامیده می شود.

در روش ساخت-بهره برداری-واگذاری، شرکت و یا شخص سرمایه گذار، مسئولیت طراحی، تأمین مالی و احداث پروژه را بر عهده خواهد داشت و بر اساس مجوز اعطایی از سوی دستگاه اجرایی و یا همان سرمایه پذیر، برای مدت زمان مشخصی از پروژه بهره برداری می کند و از محل درآمد حاصل از فروش محصول پروژه، اصل و سود سرمایه خود را بازیافت می نماید و بعد از انقضای مدت توافق شده، نسبت به واگذاری و انتقال پروژه به دستگاه اجرایی و یا همان سرمایه پذیر اقدام می نماید.

کشور ما نیز همانند دیگر کشورهای در حال توسعه، به منظور جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی (داخلی یا خارجی) در احداث پروژه های زیربنایی، چندین سند بلند مدت و میان مدت تنظیم نموده است که از آن جمله می توان به نشریه شماره 469 سازمان برنامه و بودجه کشور به شماره بخشنامه 100/100083 مورخ 1387/10/24 اشاره نمود.

این سوگیری در اجرای پروژه های زیربنایی ، ایجاب می کند که از ویژگیهای این روش اطلاع کامل حاصل شود تا بتوان سازگاری لازم برای استفاده از روش یاد شده را تأمین نمود. طراحی دقیق حقوقی و استفاده صحیح از ویژگیهای آن می تواند کمک شایانی به دستگاه اجرایی در تحقق اهداف توسعه کشور داشته باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید. 


https://kargosha.com/fa/product/id/2102





:: برچسب‌ها: شرایط عمومی، قرارداد، طرح و ساخت، BOT ،موافقتنامه ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: